Wednesday 6 April 2011

Oppdatering 06.04.2011

Til na er det samlet inn det utrolige belopet 20.400kr og 22.000kr til er pa vei! Tusen takk til alle som har bidratt!
Jeg har na et hap om a klare a fullfinansiere hele skolen! Jeg har allerede tatt ut 2000cedi eller 7400kr og planlegger a ta ut 6000cedi eller 22.000kr til pa fredag sa jeg kan fa satt i gang arbeidet med selve skolen.

Som man kan se av budsjettet koster arbeidet med selve bygningen 28.695kr sa pa fredag vil jeg bruke alle pengene jeg tar ut til a starte dette arbeidet. Sa jeg og rektoren vil sammen dra og kjope alt som trengs, ordne med transport og skrive en full kontrakt med handtverkeren. Han vil dermed bygge alt som bestar av stein, sement og baering.

Det som dermed star igjen pa prosjektet er snekkeren. Av budsjettet ser man at han trenger 29600 for a fullfore tak, vinduer, dorer og lister pa hele skolen. Disse pengene er det ikke sikkert at vi far, men jeg kommer til a ta ut alt jeg har fatt den 22. april og dermed avtaler jeg med snekkeren hvor mye han far fullfort for pengene jeg har 22. april. Derfor er det veldig viktig at jeg far penger foer 22. april. Hvis ikke kan det bli umulig a lage en grundig og sammenhengende plan for arbeidet etter at jeg har lagd et budsjett med snekkeren. Forhapentligvis vil jeg legge ut et grundig budsjett for hvor mye snekkeren far gjort den 23. april.
Etter det vil jeg personlig kjope alt snekkeren vil trenge og lagre utstyret til snekkeren kan begynne arbeidet.

Grunnen til denne datoen er at jeg sannsynligvis skal pa en reise til Nord-Ghana fra 14.april til 21.april. Dette er min eneste mulighet til a dra pa safari og se hvordan Ghana ser ut inn i landet. Prosjektet vil ikke bli tilbakesatt pga. denne turen fordi snekkeren far ikke startet arbeidet for steinarbeideren er ferdig.

Hvis noen allikevel skulle sette inn penger etter 22. april vil jeg sannsynligvis bruke de pengene pa skolemateriell (boker, pulter, stoler og PCer til ungdomsskolen). Hvis det blir penger til overs for dette vil jeg selvfolgelig legge ut en grundig beskrivelse og et budsjett i slutten av april.
Den 13. april er jeg invitert pa mottagelsen av kronprinsparet her i Ghana og de har allerede fatt se prosjektet mitt. Haper pa a fa et lite bidrag.

Jeg har fatt et par sporsmal om hva som skjer nar jeg drar hjem den 6.mai, fordi prosjektet blir helt sikkert ikke ferdig for jeg drar hjem. Sann jeg har planlagt det, vil alt utstyret vare kjopt i lopet av april, og alle kontrakter ferdigskrevet. Penger jeg far i mai, er jeg ikke sikker pa om jeg rekker a bruke. De eneste pengene som da gjenstar er lonnen til arbeiderne. Jeg betaler ikke arbeiderne noe lonn, fordi i Ghana gir man lonnen nar arbeidet er fullfort. Ettersom jeg drar 6. mai, ma dermed Gladys, min mor, betale lonnen. Jeg kommer til a gi henne pengene, og hun star for lonningen av arbeiderne. Jeg stoler fullt og helt pa henne, fordi hun vet at hvis hun tar pengene selv, kommer hun i seriose problemer, for arbeiderne kommer til aa kreve aa faa betalt. Det er ogsa hennes skole. Hun underviser der og barn fra familien hennes gar pa skolen og hun vil ikke fa flere frivillige i familien eller fullfort skolen hvis hun misbruker tilliten hun far naa. I tillegg til alle insentivene hun har, er hun ogsaa et godt menneske som jeg ville stolt pa selv uten insentivene hun har.

Hvis noen har sporsmal eller savner mer noyaktig planlegging haper jeg dere tar kontakt og sa vil jeg gjore det jeg kan for a svare.

Wilhelm

No comments:

Post a Comment