Monday 4 April 2011

Innledning

Skolebygningsprosjekt

Hei, jeg bor nå i en liten landsby kalt Darmang som ligger nær byen Nsawam. Jeg bor i en veldig koselig familie bestående av 3 damer fra 3 generasjoner og 8 barn. Moren i familien er rektor og lærer på førskolen i landsbyen jeg bor i. Jeg har undervist en liten stund på Ungdomsskolen i den samme landsbyen og et av de store problemene jeg opplever i landsbyen er mangelen på grunnlag fra barne- og førskole. De kan for eksempel ikke dele 12 på 6 og 1000 på 2 i niende klasse.

Mandag 28.03 ble jeg invitert med på førskolen og fikk et ganske stort sjokk! Det er totalt 128 elever på skolen i alderen 3-6 år og de har en skolebygning på 6x14m og bruker i tillegg et klasserom på 6x8m for de aller eldste. Så det er ca. 100 elever i rommet på 6x14m.

Frem til i fjor var alle elevene i skolebygningen. Det er en grunnmur med et falleferdig tak over og er bygget til å fungere som to klasserom. Det er en 30cm høy kant midt i rommet som skal holde elevene adskilt, men med så mange elever i rommet, har denne kanten ingen effekt. Det er dermed umulig å få til noen form for læring, disiplin eller omsorg og beskyttelse i det rommet. En frivillig som bodde i samme familie som meg, jobbet på denne skolen i fjor. Han så problemene og startet et prosjekt for å gi elevene en ny skole så de kunne bli delt i mindre klasser. Han klarte å samle inn 2600cedi som tilsvarer ca 9700kr og bygde en grunnmur for en ny skole med 3 klasserom, et kontor og et lagerrom til skolemateriell. I tillegg fikk han fullført gulv i to klasserom og satt opp et midlertidig tak for å beskytte mot regn. Denne skolen skulle fortsette å bruke hele den gamle skolebygningen som et klasserom i tillegg til den nye skolen, så de får et klasserom til hver aldersgruppe.

Situasjonen i dag er: Etter at byggeprosessen ble fullført har prosjektet ligget dødt fordi det er ingen som har mulighet til å finansiere prosjektet. De har tatt i bruk det ene klasserommet som er ferdig nok til å kunne brukes forsvarlig og har nå et klasserom for de eldste 6-åringene. I dette klasserommet klarer lærerne å ha kontroll på elevene og det foregår undervisning og organisert aktivitet. Før de fikk to klasserom hadde ikke elevene hørt engelsk, sett alfabetet eller regnet noe matte før de begynte i norsk 2.klasse. Barneskolen foregår bare på engelsk, og mange av dem klarer ikke å lære nok engelsk før ungdomsskolen er ferdig og dermed stryker de på alle eksamener. Et annet problem ved skolen er at de ikke har noe sted de kan låse inn skolemateriell, så om kveldene er det mye fyll og spetakkel i skolebygningen og skolen kan dermed ikke ha noen form for utstyr. Derfor må de elevene som er rike nok til å ha en liten stol, bære den til skolen hver dag hvis de vil ha et sted å sitte.

Så moren i familien (Gladys) har spurt meg om jeg vil hjelpe henne med å bygge litt på skolen. Derfor sender jeg en oppfordring til dere om å bistå med litt penger så de i det minste kan få fullført vegger i et rom og mulighet til å låse og skaffe skolemateriell. Dette er et prosjekt som kan gi elevene ett helt nytt grunnlag for å klare videre opplæring ved at de får grunnleggende kunnskaper om engelsk og matte før barneskolen. Jeg kommer til å stå for alt det organisatoriske selv og garanterer for at absolutt alle pengene som kommer inn blir brukt på prosjektet (lønn til arbeidere, materialer og frakt av materialer og personell hvis nødvendig)

I tillegg til dette har rektoren på ungdomsskolen sagt at hvis noen ønsker å bidra med datamaskiner til IKT-undervisning hadde det vært fint, fordi 107 elever har en maskin på deling i dag, så det meste av opplæringen deres kommer fra skolebøker med bilder av en datamaskin.

Hvis noen er interessert i å bidra i arbeidet jeg skal gjøre her, kan dere sette over penger på kontoen: 1201 16 41464 og send en e-mail til wilhelm.holmen@hotmail.com med nøyaktig beløp og hvilket av prosjektene som pengene skal gå til.

PS. Jeg kommer ikke kjøpe mer enn 4 datamaskiner til ungdomsskolen uansett hvor mye penger jeg får, fordi med 5 maskiner er ikke behovet til den skolen så stort lenger, og pengene vil bli mye bedre brukt på barneskolen. Dette er rektorene på de skolene enige om.

Budsjett for skolebyggingen følger under. Den er delt i 2, en prognose for hele skolen og en prognose for bare to klasserom. Prognosen for to klasserom er inkludert i totalprisen for hele skolen. Grunnen til at jeg har gjort det slik er at totalprisen ble veldig hoy, og det er veldig greit aa ha et maal aa jobbe mot. Men skulle det vise seg at vi faar samlet inn mer enn nodvendig for to klasserom vil jeg starte aa bygge videre paa skolen og la tredje klasserom staa uferdig til de faar finansiert resten paa en annen maate.

To ting om budsjettet: Det er stort prissprang fra 2 klasserom til ferdig skole, og det er fordi de to klasserommene allerede har gulv, og et av dem har litt av veggene allerede. I tillegg til at det tredje klasserommet bare har grunnmur, er det ogsaa et kontor, et lagerrom for materiell og fasade og trapp som skal fullfores.
Den andre tingen er at arbeidet er delt i to. Bygging av selve bygningen er en del, og den andre delen er karmer, dorer, vinduer og tak. Budsjettet fra takmesteren er ikke spesielt noyaktig, men jeg stoler paa ham allikevel. Han er ingenior og deltidslerer paa ungdomsskolen jeg jobber paa og er god venn av min “mor” (rektor paa forskolen) og rektor pa ungdomsskolen. Han kommer til aa hjelpe til med innkjop, frakt og i samarbeidet mellom meg og arbeiderne. Lonningene til arbeiderne er rimelige, og hvis de har oppgitt feil estimater til materiellet, vil ikke de faa noe glede av det, fordi resten av pengene vil bli brukt til skolemateriell og evt. til barnehjemmet i landsbyen (hvis de har sagt for hoye priser), og jeg vil personlig betale for alle materialene. Derfor stoler jeg paa estimatene.

Av estimatene nedenfor ser man at den totale prisen for hele skolen er 58250kr og for bare to klasserom blir det 24420kr. Jeg har gatt utifra at kursen er 3,7NOK per ghanesiske cedi.

Budsjett for hele skolen



Equipment
Quantity
Ghanaian Price
Norwegian price
Gravels
3 loads
GHC  450,-
NOK  1 665,-
Sand
3 loads
GHC  750,-
NOK  2 775,-
Cement
200 bags
GHC  2 400,-
NOK  8 800,-
Iron rod
53 pieces
GHC  530,-
NOK  1 961,-
Blocks
2000 pieces
GHC  2 000,-
NOK  7 400,-
Boards (planker)
20 pieces
GHC  100,-
NOK  370,-
Steroid
-
GHC  100,-
NOK  370,-
Binding wire
-
GHC  20,-
NOK  74,-
Workmanship

GHC  1 400,-
NOK  5 180,-
Total

GHC  7 750,-
NOK  28 695,-




Budsjett for 2 klasserom



Equipment
Quantity
Ghanaian Price
Norwegian price
Gravels
1 load
GHC  150,-
NOK  555,-
Sand
1 loads
GHC  250,-
NOK  925,-
Cement
80 bags
GHC  960,-
NOK  3 552,-
Iron rod
32 pieces
GHC  320,-
NOK  1 184,-
Blocks
800 pieces
GHC  800,-
NOK  2960,-
Boards (planker)
20 pieces
GHC  100,-
NOK  370,-
Steroid
-
GHC  100,-
NOK  370,-
Binding wire
-
GHC  20,-
NOK  74,-
Workmanship

GHC  900,-
NOK  3 330,-
Total

GHC  3 600,-
NOK  13 320,-




































2 classrooms
Quantity
Ghanaian price
Norwegian price
Wood

GHC  1 942,00
NOK  7 185,-
Ironmongery: Hinges, Locks, Roofing sheets, Nails and Tower bolt

GHC  458,00
NOK  1 695,-
Labour fee

GHC  600,-
NOK  2 200,-
total

GHC  3 000,-
NOK  11 100,-




Whole school



Labour

GHC  1 000,-
NOK  3 700,-
Wood and ironmongery

GHC  7 000,-
NOK  25 900,-
Total

GHC  8 000,-
NOK  29600,-




Totalpris 2 rom

GHC  6 600,-
NOK  24 420,-
Totalpris hele skolen

GHC  15 750,-
NOK  58 275,-

Med vennlig hilsen Wilhelm Holmen

No comments:

Post a Comment